חינוך בין-תחומי STEAM

מרכזות

ד"ר נוע רגוניס

המכללה האקדמית בית ברל

פרופ' עטרה שריקי

סמינר הקיבוצים-המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות

מבוא

העידן שלנו מאופיין בהתפתחות מהירה של מידע, מדע וטכנולוגיה, ובהבנה גוברת כי התמודדות ארוכת טווח עם מכלול האתגרים שהאדם ניצב בפניהם מחייבת ראייה הוליסטית וחוצת גבולות דיסציפלינריים. כדי להתמודד עימם נדרשים בוגרי ובוגרות מערכת החינוך לפיתוח חשיבה, לפיתוח מיומנויות, ולהתנסות בהקשרים אלו. השילוב המוכר כ-STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) מיושם במערכות חינוך בישראל ובעולם בדגמי שילוב שונים, בחינוך הפורמלי והלא פורמלי. נקודת המוצא היא כי חיוני לפתח חשיבה ותהליכי פתרון בעיות בכיוונים בין-תחומיים, כך שהידע מקבל משמעות בעיקר בהיבט של שילוב התחומים והתרומה ההדדית שלהם. שילוב משמעותי מאפשר להגיע לרעיונות חדשים ולפתרונות פורצי דרך של סוגיות מדעיות וחברתיות.

היבט השילוב מודגש בספרות המחקרית וביישומים, אך אין מדדים ברורים לבחינה של מהות השילוב ואיכותו, לא כל שכן מדדים הבוחנים את ההשפעות השונות של הלמידה האינטגרטיבית, בטווח הקצר ובטווח הארוך. מטרתו של צוות החשיבה היא להעמיק ולחקור את המודל המשלב את הדיסציפלינות באופן משמעותי, כולל התייחסות לאופי השילוב של תחום האומנות.

מטרות צוות החשיבה

הצוות פעל בערוצים משלימים המדגישים ומחדדים את ההיבט הבין-תחומי: עבודה אקדמית עיונית, עבודת שטח, וכתיבת תוצרים מחקריים ותוצרים המכוונים לקידום שדה החינוך בארץ.

מטרות הצוות בשנות עבודתו:

  • לסקור ולמפות את המידע בנוגע לפרויקטים אינטגרטיביים הפועלים בארץ ברוח חינוך בין-תחומי ל-STEAM.
  • להגדיר קריטריונים ומדדים להערכה של פרויקטים המדגישים את הבין-תחומיות, ולבחון אותם בהקשר של הפרויקטים הקיימים בארץ שתועדו בשלב 1.
  • לגבש מסמך קווים מנחים ליישום משמעותי של גישה בין-תחומית בפרויקטים בחינוך ל-STEAM.

תוצרים תשפ"ג

  • גובשו קריטריונים לתיעוד פעילות בין-תחומית STEM בכמה סבבים, כדי לאפשר לתעד את הבין-תחומיות, וללמוד מן הפרויקטים לעשייה עתידית.
  • הצוות היה שותף בהובלה, בחשיבה וביישום של הכנס הבין-לאומי, שהיה מוצלח וראוי. לכנס היו הדים טובים מאוד והשתתפו בו כ-330 אנשי חינוך, מתשע מדינות נוסף על ישראל, מכל הגילים, מכל התחומים, וממסגרות חינוך ואקדמיה מגוונות.

כנס בין-לאומי מקוון: 6-5 ביולי 2022

The Wonders of STEM and STEAM Education: What, Why, and How?

אתר הכנס: https://mofet-web.macam.ac.il/iun/m-event/steam2022/

The international conference intended to bring together people from around the world to discuss and to share knowledge from diverse perspectives: practical, theoretical, and research based.

The range of fundamental questions raised includes:

  • What are the long-term goals of STEM/STEAM education? What are the proper educational approaches? What are the indicators for achieving the goals and how can they be measured and assessed?
  • What is the unique added value of adding the A to the STEM education framework, in terms of learning opportunities and learners' personal, emotional and social development?
  • Should we strive to identify optimal amalgamation of content knowledge, skills, approaches, and thinking patterns from the entire STEM/STEAM disciplines?

And if so – what methods should be adopted to achieve this?

  • Should STEM/STEAM be considered an independent discipline? Why? And if so – how can it be realized? Or perhaps generating a new discipline is merely a theoretical idea that is not implementable?
  • How should we communicate the knowledge, skills, approaches, and thinking patterns related to STEAM education? How should we educate teachers to apply the ideas inherent in STEAM learning and teaching in their classrooms? Who should train the teachers? Who might serve as a role model?

The conference included five types of presentations: Thematic Panels, Paper presentations, Research & Development Working Groups, Workshops, and Visual Presentations; and included four plenary lectures.

תוכנית הכנס: https://virtual.oxfordabstracts.com/#/e/steam2022/program

 

סיכומים