אוריינות נתונים לצורכי הוראה ומחקר בחינוך

Edu-Informatica for Teaching & Research

ההתמחות היא חד-שנתית, בהיקף של 180 שעות*

צירוף התמחות נוספת יכול להקנות תעודת הוראה למכללות (לחברי סגל בלבד ובכפוף לנהלים)

רציונל

התוכנית המוצעת נבנתה על רקע האינטנסיביות ההולכת וגוברת של שימוש במדעי הנתונים בדיסציפלינות מדעיות רבות, והצורך בהכשרת החוקרים, המרצים, הסטודנטים, המורים ואף תלמידי בית הספר להשתלב במגמה זו. אוריינות נתונים היא חלק בסיסי וחיוני בתחום הרחב של מדעי הנתונים.

Intelligence,(bi),And,Business,Analytics,(ba),With,Key,Performance,Indicators

תהליכי ההוראה והמחקר בעידן של מהפכת הנתונים מגדירים ביתר שאת את תפקידם של המרצים והחוקרים באקדמיה. הם משקפים את היותם מומחים הנדרשים לשלוט בידע בתחום מומחיותם וליצור ידע עכשווי בתהליך הכולל דליית מידע, מיפוי של הידע הרלוונטי וחילוץ ידע מתוכו, אוצרות של הידע והפצתו.

בתוכנית זו יתמחו המשתתפים באוריינות נתונים לצורכי ההוראה והמחקר, וכן כדי להכשיר את תלמידיהם לעשיית שימוש מושכל בנתונים כחלק מלימודיהם.

ההתמחות מציעה למשתתפים להיכנס לעולמות הידע הרלוונטיים להם ולנווט בהם בכלים מקצועיים. במסגרת ההתמחות נבחן פרדיגמות, ניחשף לחידושים ובעיקר נתנסה בתהליכים, בטכנולוגיות ובכלים רבי-העוצמה הנדרשים בעת הזאת לצורכי הוראה ומחקר באקדמיה, ובפרט בתחום החינוך.

צוות ההנחיה של התוכנית יעניק הדרכה והנחיה ליישום השיטות הנלמדות והכלים, לצורך תכנון ויישום של פרויקטים אישיים בשיתוף עם קבוצת עמיתים בין-לאומית

מתוך דוח האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים 2021: הוועדה ממליצה כי כל תלמיד בקמפוס ייחשף במהלך לימודיו לתואר לכל הנושאים שבמחזור הנתונים, וכן על שימוש במחזור הנתונים בכל אחד מן המקצועות הנלמדים. כמו כן, הוועדה ממליצה על סינרגיה עם ספריות אקדמיות. הדיון העכשווי והצורך בפעולת הוועדה עלו בעקבות שתי התפתחויות שחלו זו לצד זו :אינטנסיביות הולכת וגוברת של שימוש במדעי הנתונים בדיסציפלינות מדעיות רבות, ממדעים מדויקים ומדעי הטבע, עד למדעי הרוח ומדעי החברה; והצורך בהכשרת כוח אדם בתחום זה.  

קהל היעד

  • חברי סגל אקדמי בתחומי החינוך והכשרת המורים במכללות ובאוניברסיטאות המבקשים לרכוש כלים מקצועיים לאיתור נתונים, לארגונם ולהצגתם, לצורכי הוראה ומחקר.
  • סגלי ספריות אקדמיות לחינוך המבקשים ליצור סינרגיה של עבודתם עם תהליכי הוראה ומחקר, לבחון את הפרדיגמות העכשוויות ולרכוש כלים עכשוויים, במסגרת ייחודית המפגישה אותם עם חברי הסגל האקדמי.

תנאי קבלה

  1. תואר שני ומעלה (עדיפות לבעלי תואר שלישי)
  2. ריאיון קבלה
  3. שליטה טובה מאוד בשפה האנגלית הכתובה והמדוברת

חובות הלומדים

נוכחות מלאה, הגשת תרגילים לאורך שנת הלימודים, הגשת פרויקט גמר במשותף עם עמית/ים מחו"ל.

בוגרי ההתמחות

  • ירכשו ידע, כישורים וניסיון במיפוי ידע ובארגון מידע לצורכי הוראה ומחקר בחינוך.
  • יהיו שותפים בקהילה בין-לאומית של מרצים וחוקרים, המשתפים פעולה בפרויקטים של ייצור ידע חינוכי.
  • יקבלו תעודת התמחות באוריינות נתונים לצורכי הוראה ומחקר בחינוך של בית הספר להתמחות מקצועית במכון מופ"ת.
צירוף התמחות נוספת, בהיקף של 180 שעות, יכול להקנות תעודה שוות ערך לתעודת הוראה במכללות להכשרת מורים בישראל (בכפוף לנהלים).

ההתמחות ניתנת במסגרת בית הספר ללימודי התמחות מקצועית ע”ש פרופ’ זילברשטיין, לאתר בית הספר

נגן וידאו

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני התקשרו אלינו:

מינהל לומדים:

073-75-999-77

 mlomdim@macam.ac.il

פוסטים נבחרים מהתוכנית

בוגרים מציגים

בוגרים מציגים באירוע הסיום של שנת הלימודים תשפ”א הציגו כמה מהבוגרות אחד מהתוצרים שפיתחו במהלך השנה. מוזמנים לצפות  הערכה בתערוכה

פרסומים נבחרים של המנחים בצוות

פרסומים נבחרים של המנחים בצוות ד”ר ליאת אייל אייל, ל’ (2019). סקירת ספרות בנושא מדיניות תהליכי הערכה בביה”ס היסודי – מבט

מודלים לשילוב מוקים בלמידה היברידית

מודלים לשילוב מוקים בלמידה היברידית https://www.youtube.com/watch?v=ulAI3OLG5rkבמפגש זה התארח החוקר והפסיכולוג החברתי איל רבין והציג ממצאי מחקרים אודות חוויית הלומד בקורסים

למה כדאי “לבזבז” את הזמן בשיעור?

למה כדאי “לבזבז” את הזמן בשיעור? מרצים ומורים חושבים, ובצדק, שיש לנצל כראוי את זמן הלמידה בשיעורים. אכן, חשוב לעמוד

תשתית ידע בתיאוריות הלמידה

תשתית ידע בתיאוריות הלמידה מבט ‘ממעוף הציפור’ על התחום, חושף כי התיאוריות הולכות ומתרבות, מתמקדות ומתחדדות. לפעמים צריך איזו אנציקלופדיה