מקימים גשרים בין תרבויות בהידברות בסיוע הטכנולוגיה

 
מי אנחנו?

עמותת ניר (Near) היא ארגון ללא כוונת רווח העוסק בחינוך, שהוקם לזכרו של ניר דיסקין, שנפטר לאחר מאבק עיקש במחלת הסרטן, והוא בן 30 בלבד. ניר האמין בכל לבו בצדק חברתי והיה נחוש בכוונותיו לקדם אידיאלים של סובלנות וקבלת ה"אחר". עמותת ניר חותרת להגשמת חזונו של ניר באמצעות החינוך – כדי ליצור עולם טוב יותר, עולם שבו שוררים כבוד והבנה בין בני ובנות תרבויות שונות.

עמותת ניר הוקמה בידי בני משפחת דיסקין יחד עם שלוש מייסדות מרכז TEC (Technology, Education and Cultural Diversity Center) ומנהלותיו: ד"ר מירי שיינפלד ממכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר איליין חוטר ממכללת תלפיות וד"ר אסמאא גאניים ממכללת אל-קסאמי.

 
החזון שלנו

מטפחים כבוד הדדי ומעודדים קבלה חברתית של האחר.

המטרה: קירוב לבבות וקידום הסובלנות

במערכת החינוך הישראלית, במתכונתה כיום, קיימת הפרדה בפועל בין מגזרים שונים באוכלוסייה. תלמידים הלומדים במסגרת זרם החינוך הממלכתי, אחרים הלומדים בזרם הממלכתי-דתי, מוסלמים, נוצרים, בדווים ודרוזים – כל אלה, מבני המגזרים השונים, לומדים בנפרד, והם כמעט שאינם זוכים להיפגש אלה עם אלה כחלק ממערך הלימודים הרגיל. בשיטה חינוכית חדשנית שפותחה במסגרת עמותת ניר זוכים תלמידים בני תרבויות שונות באוכלוסייה לשתף פעולה במסגרת למידה משותפת ולהכיר אלה את אלה, במטרה להקדים את הדעות הקדומות וליצור גשרים בין בני התרבויות השונות, דור העתיד של החברה הישראלית. התכנית מיועדת לבנות ובנים בגילאי 12-10, ומשתמשת בטכנולוגיות חדשניות המתגברות על מחסומי השפה והמרחקים הגיאוגרפיים כדי ליצור קשרים בין-אישיים לטווח ארוך, שיקדמו דיאלוג שבבסיסו כבוד הדדי.

 
השיטה של ניר – היכרות הדרגתית

השיטה המיושמת במסגרת תכנית העמותה הינה שיטה ייחודית וחדשנית ועם זאת בדוקה היטב, שבבסיסה לומדים הילדים להכיר אלה את אלה באופן הדרגתי, תוך כדי עמידה במשימות חינוכיות העושות שימוש בפלטפורמה אינטרנטית. במהלך שנת הלימודים, קבוצות תלמידים ממגזרים שונים באוכלוסייה משתפות פעולה כדי להשיג מטרות משותפות. התוכנית בנויה שלבים-שלבים, כאשר בכל שלב קבוצות התלמידים נדרשות לעמוד במשימות שונות, תחילה במשימה שמעורב בה טקסט, עבור בתמונה, אודיו ווידיאו. בסוף כל שנה, לאחר שהתלמידים לומדים להכיר אלה את אלה באמצעות הפעילויות הדיגיטליות האינטראקטיביות שהתכנית מציעה, התלמידים נפגשים גם במציאות.

 
הצלחה מוכחת – בוראים אמון

שיטת ניר מיושמת בהצלחה כבר יותר מעשר שנים ומדדיה מצוינים.
מעל 13 אלף תלמידים ו-400 מורים כבר השתתפו בתכנית. המחקר מצביע על כך שתלמידים שחוו את התוכנית הפגינו סובלנות כלפי בני תרבויות אחרות.

שיטת ניר גם הוכרה רשמית בידי משרד החינוך, ובשנת 2018 העניק נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין לד"ר שיינפלד, ד"ר חוטר וד"ר גאניים, בשיתוף עם עמותת ניר, את 'פרס ירושלים לאחדות ישראל'. ועדת הפרס תיארה את שיטת ניר כ"מודל חדשני ליצירת יחסים בין מגזרים שונים ויצירת דיאלוג בונה באמצעות אלפי משתתפים" וכן ציינה כי "המחקר מצביע על כך שהחוויות שחוו משתתפים בפעילות התכנית הובילו אותם להפחתה בדעות השליליות כלפי תרבויות אחרות ולעלייה בסובלנות כלפי ה'אחר'".

 

הרשת החברתית-חינוכית Near

עמותת ניר (Near) מפתחת בשיתוף סמינר הקיבוצים רשת חברתית-חינוכית חדשנית בשם ניר (Near). זו הרשת החברתית-חינוכית היחידה בעולם שמיועדת ללמידה, והיא ממשיכה להתפתח על ידי חברה חרדית לפיתוח תוכנה בשם "רבטק".

האפיון והתכונות שלה מיועדים לתמוך ולקדם למידה שיתופית ורב-תרבותית לפי מודל טק. כך גם היא מקלה על תקשורת רב תרבותית. למשל, כל ילד כותב תגובה בשפת האם שלו, בעברית או בערבית, והטקסט נכתב אוטומטית בשתי השפות. המערכת יודעת מהי שפת האם של כל משתמש, ומציגה לו את התכנים.

 

הצטרפו אלינו

הצטרפו אלינו להגשמת החזון:

www.near.org.il.

https://youtu.be/Dnh9Oz382U8

 

באמצעות תמיכתכם, נוכל לבנות גשרים אל עולם מקבל ויפה יותר!!