עולם המדע עוסק בעובדות ובהוכחות אמפיריות, אך אינו מתמקד בגישור ובחיבור בין אמונות ובין דרכי חיים. כדרך חדשנית וכאמצעי חיבור ייחודי בין מדעי הטבע, מדעי החברה, התרבות והטכנולוגיה נפתח במרכז טק קורס שנתי מתוקשב בנושאי אקולוגיה, איכות סביבה וקיימות. ההוראה בקורס מתקיימת במקוון בסביבה רב-תרבותית המגשרת על פני פערים גיאוגרפיים ותרבותיים, ומאפשרת לנהל רב-שיח המאופיין בהבנה ובכבוד הדדי.
תכנית הפיילוט של הקורס יצאה לדרך בשנת 2011 בהשתתפות שלוש מכללות להכשרת מורים מהמגזרים השונים: תלפיות – המכללה האקדמית לחינוך חולון, אלקאסמי – מכללה אקדמית לחינוך, ואורנים – המכללה האקדמית לחינוך. בשנת 2012 התרחבה הפעילות והקורס הועבר בשבע מכללות מאזורים ומתרבויות שונות ברחבי הארץ: המכללה האקדמית אחוה; אלקאסמי; המכללה האקדמית בית ברל; המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל – חיפה; מכללת ליפשיץ – המכללה האקדמית הדתית לחינוך ע"ש רא"מ ליפשיץ; המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי באר שבע; ותלפיות. בשנת 2013 הצטרפה לקורס מכללת אוהלו בקצרין – מכללה אקדמית לחינוך, מדעים וספורט.
העבודה נעשית בסביבות מקוונות שיתופיות בהתאם למודל TEC. הלומדים פועלים בפלטפורמות חדשניות שבהן משתמשים במערכת החינוך. במהלך השנה מתקיימים תשעה שיעורים מקוונים סינכרוניים המועברים על ידי צוות הקורס לכל הסטודנטים המשתתפים בו. בנוסף לקבוצות מעורבות של סטודנטים ניתנים שיעורים א-סינכרוניים המרחיבים את נושא השיעור ויוצרים מרחב פעולה שיתופי בצוותי הסטודנטים.
הקורס בנוי מקבוצות הטרוגניות. לכל קבוצה יש מנחה, חבר בצוות המרצים, אשר אחראי לפעילות הסטודנטים: ליווי, הנחיה והערכת העבודות. רכז הקורס חולש על כל הפעילות ומנחה את המרצים.
במהלך השנה נערך סיור אקולוגי של כל מרצה עם הסטודנטים מהמכללה שלו, המאפשר לסטודנטים להשוות בין התוצאות של האזורים השונים בהם נמצאות המכללות המשתתפות בקורס. באמצע השנה נערך מפגש פנים אל פנים בין הסטודנטים לבין עמיתיהם במכון מופ"ת וכחלק מהתכנית נערך לרוב סיור נוסף בסביבה זו, ולקראת סוף השנה מתקיים מפגש נוסף באחת המכללות המשתתפות בקורס.
תכני הקורס
מבוא לאקולוגיה, מערכות אקולוגיות, מאזן חומרים, הפרות אקולוגיות על ידי פעילות האדם, אנרגיה ומזון במערכות אקולוגיות, יחסי גומלין בין גורמים ביוטיים, התערבות האדם בטבע, מים, אוויר, חומרים מזהמים, אפקט החממה, החור באוזון, פסולת מוצקה, דרכי הטיפול בפסולת: הפחתה במקור, שימוש חוזר, מִחזור ועוד, שירותי המערכות האקולוגיות, טביעת הרגל האקולוגית, התפתחות החשיבה הסביבתית, קיימות מקומית, קהילה ומעורבות, אזרחות פעילה ואקטיביזם.
המרצים נפגשים לפני תחילת השנה ליומיים של גיבוש והיערכות בבית הארחה, ומגבשים את תוכני הקורס ואת חלוקת העבודה ביניהם. בשנים האחרונות התקיימו ימי הגיבוש בחיפה, עכו, ירושלים, שדה בוקר ובשלומי. רוב המרצים בקורס, כמו הסטודנטים המשתתפים בו, נחשפים לראשונה לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות ומתנסים בהן. המרצים משתתפים בכנסים שבהם הם מציגים את העבודה בקורס.
אופי הקורס והתנהלותו מעוררים לרוב עניין ותורמים לסטודנטים, וכפי שביטאה זאת אחת הסטודנטיות: "אני חושבת שכל אחד מביא את קו החשיבה המיוחד שלו ואת הרעיונות מהתרבות שבה הוא חי, וזה מעניין לשמוע עוד כיוונים. זאת כמובן חוץ מהעניין של אחדות – שחשוב ללא ספק בארצנו".
צוות הקורס מפתח ומחדש את החומרים ואת הפעילויות של הסטודנטים מדי שנה, כדי לעמוד בפני האתגרים החינוכיים לאור השינויים המתחוללים והצפויים בחברה.
מרכז הקורס: פרופ' אלי צעדי.
אלבום תמונות
לחצו על האלבום לראות את תמונותיו: