אוצרות דיגיטלית כגישה פדגוגית
אפרת דיין; ד"ר דינה ציבולסקי, הטכניון
התקיים בWednesday 23-09-2020 בין השעות 11:20 - 11:50
המידע הדיגיטלי נמצא סביבנו ומקיף אותנו במלוא עוצמתו. יותר ויותר מידע “נולד” כמידע דיגיטלי חדש או הופך מאנלוגי לדיגיטלי. כצרכנים דיגיטליים אנחנו עסוקים באופן מתמיד באיתור מידע בתחומים שונים, במיון המידע, באחסון המידע לשימוש בעתיד ועוד. אוֹצְרוּת דיגיטלית היא תהליך יצירה, ניהול ושימוש של חומרים דיגיטליים. פריטי תוכן דיגיטליים בתחום מסויים נאספים לכדי אוסף דיגיטלי. האוצרות הדיגיטלית קיימת במגוון תחומים חברתיים ועסקיים. למעשה, באוצרות מדובר בצורה ספציפית של בלוג, שבה המשתמש מגדיר מראש את מילות החיפוש ומבצע סינון על פי הרלוונטיות האישית. את הפריטים שמצא כרלוונטיים הוא יכול להוסיף לאוסף שהוא יוצר. האוצר, מי שיוצר את האוסף הדיגיטלי מערב חשיבה מטה קוגניטיבית מתמדת: הוא בוחר את פריטי התוכן שיאסוף ואת מקורם, מסנן את המידע על פי מידת הרלוונטיות שהוא קובע, מכריע אילו פריטים לא יכללו באוסף, מקטלג ומשתף. האוצרות הדיגיטלית כפעולה לימודית מתייחסת ליצירת אוספים דיגיטליים שמשמשים לצרכי הוראה , למידה ופיתוח סביבות למידה. אוצרות דיגיטלית עשויה לשמש כמטרה ספציפית משמעותית ללמידה, כיון שהלומד מתבונן בחומרי הלמידה דרך נקודת המבט שלו, ונותן להם פרשנות אישית. בתחום הוראת המדעים, האוצרות יכולה להיות מקושרת ל“פרקטיקות חינוכיות דיגיטליות”, שהן הפרקטיקות בהן משתמשת גם הקהילה המדעית. בעידן הטכנולוגי, התלמידים מגיעים מעולם השימוש בבלוגים וברשתות חברתיות, ונמצא שיש לאוצרות הדיגיטלית פוטנציאל כמקדם למידה מותאמת אישית של תלמידים: בחירת נושא יצירת האוסף על פי עניין אישי או רלוונטיות, בחירת מקורות המידע וסוג הפריטים שיתווספו לאוסף על פי רמת הידע האישית, דרכי הלמידה וצרכיו של הלומד ועוד. במהלך הסדנה המשתתפים יתנסו ביצירת אוסף דיגיטלי. הם יבחרו, יאספו, יתייגו, ישתפו ויחוו את חווית הלמידה המותאמת אישית באמצעות אוצרות דיגיטלית.
משתתפי הסדנה יתבקשו לפתוח מראש חשבון בסביבה בה נפעל. ויעשה שימוש באפליקציה של סריקת ברקוד QR Reader